terça-feira, 27 de janeiro de 2015

Não e sim (No and yes)

Good evening!

Do you know how can you say no or yes in Portuguese?

Well... in English language you have these most common words with negation sense: NOT and NO. There are rules for when you must to use each... Although in Portuguese language we have only this most common negative word: NÃO.

In Portuguese the word yes is SIM. It indicates an agreement, an affirmation, a positive answer, etc.
The words "não" and "sim" are adverbs, then they are not agree with other words: there are no singular or plural forms and there are no male or female forms.


We are going to learn a little about it.
We will learn about other negative and affirmative words soon.

- NÃO E SIM-

Exemplos simples de respostas negativas:

a) Você gosta de maçãs? Não, eu não gosto.
     Do you like apples? No, I don't.

b) Você gosta de maçãs? Não.
     Do you like apples? No.

c) Você é casado? Não, eu sou solteiro.
     Are you married? No, I am single.

d) Você é casado? Não, eu não sou casado.
     Are you married? No, I am not married.

e) Você é casado? Não.
     Are you married? No.

f) Ela pode ir ao cinema comigo? Não, ela não pode.
    Can she go to the cinema with me? No, she cannot.

g) Ela pode ir ao cinema comigo? Não.
    Can she go to the cinema with me? No.

h) Você precisa de ajuda? Não, eu não preciso de ajuda.
     Do you need help? No, I don't need help.

i) Você precisa de ajuda? Não, obrigado!
     Do you need help? No, thanks!


Exemplos simples de respostas positivas:

a) Você gosta de maçãs? Sim, eu gosto.
     Do you like apples? Yes, I do.

b) Você gosta de maçãs? Sim.
     Do you like apples? Yes.

c) Você é casado? Sim, eu sou casado.
     Are you married? Yes, I am married.

d) Você é casado? Sim.
     Are you married? Yes.

e) Ela pode ir ao cinema comigo? Sim, ela pode.
    Can she go to the cinema with me? Yes, she can.

f) Ela pode ir ao cinema comigo? Sim.
    Can she go to the cinema with me? Yes.

g) Você precisa de ajuda? Sim, eu preciso de ajuda.
     Do you need help? Yes, I need help.

h) Você precisa de ajuda? Sim, obrigado!
     Do you need help? Sim, thanks!


Exemplos simples de frases negativas:

a) Eu não sou casado. Eu sou solteiro.
    I am not married. I am single.

b) Eu não sou uma menina. Eu sou um menino.
    I am not a girl. I am a boy.

c) Eu não sou italiano. Eu sou brasileiro.
    I am not Italian. I am Brazilian.

d) Eu não tenho um gato. Eu tenho dois cães.
    I do not have a cat. I have two dogs.

e) Eu não estou dormindo. Eu estou escrevendo.
    I am not sleeping. I am writing.

f) Eu não bebo cerveja.
    I don't drink beer.

g) Eu não posso escrever essa carta para você.
    I can't write this letter for you.

h) Ele não vai embora.
    He doesn't go away.


Exemplos simples de frases afirmativas:

a) Eu sou casado desde 1911.
    I am married since 1911.

b) Eu tenho uma televisão.
    I have a television.

c) Eu sou brasileiro.
    I am Brazilian.

d) Eu preciso de ajuda.
    I need help.

e) Eu posso ler para você.
    I can read for you.

f) Eu ouço sua voz. Você está na cozinha!
    I hear your voice. You are in the kitchen!

g) Eu escuto suas reclamações porque somos amigos.
    I listen to your complaints because we are friends. 

h) Ela vai embora.
   She goes away.



It's not complicated, right?

DESAFIO:

Escute a música abaixo e tente retirar três frases negativas:

 
(Fonte: Youtube. "Não Vá Embora" - Marisa Monte)

Nenhum comentário:

Postar um comentário

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...